3. ročník cyklu koncertů klavíristy Ivo Kahánka a jeho hostů

Umělci

 

Ivo Kahánek

Mladý český pianista Ivo Kahánek rychle získává pověst jednoho z nejpozoruhodnějších umělců své generace. Je znám širokou výrazovou paletou i výjimečnými virtuózními schopnostmi, které uplatňuje v repertoáru od baroka po soudobou hudbu.

V roce 2004 se stal absolutním vítězem mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro a již předtím získal ocenění v mnoha významných kláních u nás i v cizině (Maria Canals Piano Competition v Barceloně, Vendome Prize ve Vídni, Stiftung Tomassoni v Kolíně nad Rýnem, Mezinárodní soutěž Fryderyka Chopina v Mariánských Lázních, Concertino Praga aj.). Po úspěšných debutech na festivalu Beethovenfest v Bonnu a na Pražském jaru obdržel pozvání od Symfonického orchestru BBC k vystoupení na festivalu BBC Proms v londýnské Royal Albert Hall, kde v srpnu 2007 pod taktovkou Jiřího Bělohlávka provedl Klavírní koncert č.4 "Inkantace" Bohuslava Martinů. Koncert živě přenášela televize BBC, rádio BBC a stanice Vltava. Tento kritikou oceněný debut nyní nabízí prestižní vydavatelství Deutsche Grammophon jako digitální download.

Ivo Kahánek pravidelně spolupracuje s Českou filharmonií a má za sebou též úspěšná vystoupení s BBC Scottish Symphony Orchestra Glasgow, WDR Symfonieorchester Kolín nad Rýnem, Symfonickým orchestrem Hlavního města Prahy FOK, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Filharmonií Brno a mnoha dalšími. Ivo Kahánek podepsal tříletou smlouvu s vydavatelstvím Supraphon Music a během let 2007 – 2010 nahrál celkem 7 CD s díly Fryderyka Chopina, Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů, Gideona Kleina, Miloslava Kabeláče a dalších skladatelů. Kromě toho pravidelně natáčí pro Český rozhlas a Českou televizi.

Ivo Kahánek je absolventem Janáčkovy konzervatoře v Ostravě u Mgr. Marty Toaderové a Hudební akademie múzických umění v Praze u prof. Ivana Klánského. Absolvoval rovněž mistrovské kurzy pod vedením Karl-Heinze Kammerlinga, Christiana Zachariase, Alicie de Larocha, Imogen Cooper, Petera Frankla a mnoha dalších a semestr postgraduálního studia na prestižní londýnské Guildhall School of Music and Drama.

Trio Concertino

Soubor Trio Concertino byl založen v roce 1999 na Pražské konzervatoři ve třídě prof. Jaroslava Moučky. Nedlouho po jeho vzniku přišel úspěch v podobě 2. ceny a Ceny ze nejlepší provedení skladby Bohuslava Martinů na soutěži „O cenu Beethovenova Hradce“ v Hradci nad Moravicí. V roce 2000 následovala téměř čtyřletá pauza, z důvodu studia houslisty Jana Fišera v USA. V roce 2004 obnovilo Trio Concertino svoji činnost ve složení Ivo Kahánek – klavír, Jan Fišer – housle, Tomáš Jamník – violoncello. Ještě v roce 2004 získal soubor 1. cenu v 9. ročníku soutěže Nadace Bohuslava Martinů. V únoru roku 2005 se členové souboru zúčastnili v německém Bad Saulgau mistrovských kurzů u Guarneri tria.

Soubor se rychle etabloval na domácí scéně a pravidelně koncertuje jak v Praze (Spolek pro komorní hudbu, komorní abonentní řada Pražské komorní filharmonie, Mozartiana Iuventus aj.), tak i v ostatních městech České republiky. V prosinci roku 2006 bylo Trio Concertino přizváno k projektu Villa Musica Rheinland – Pfalz, na kterém vystoupilo s flétnistou Jean-Claude Gérardem a violistkou Eszter Haffner, profesory z nadace Villa Musica. V rámci projektu se uskutečnily 2 koncerty v ČR a 3 koncerty v Německu (Schloss Engers, Herdorf, Meisenheim).

Významným úspěchem pro Trio Concertino je obdržení ceny Českého spolku pro komorní hudbu za rok 2006.

Trio Concertino pracuje na Hudební fakultě Akademie múzických umění pod vedením prof. Josefa Chuchro a spolupracuje také s prof. Ivanem Klánským a dalšími členy Guarneri tria.

Od roku 2012 se Trio Concertino znovu objeví na českých podiích po několikaleté přestávce způsobené studijním a pracovním pobytem cellisty Tomáše Jamníka v Berlíně.

Smetanovo trio

Smetanovo trio založené v roce 1934 legendárním českým klavíristou Josefem Páleníčkem, patří k nejprestižnějším českým souborům současnosti. V roce 2009 oslavilo 10 let novodobé existence. Současní členové ve své interpretaci navazují na ideál, který vytvořili jeho předchůdci, ale i další významné sólistické osobnosti interpretačního umění 20. století, které se setkávaly na poli komorní hudby (Oistrach, Rostropovič, Richter; Stern, Rose, Istomin). I dnešní členové Smetanova tria – všichni tři významní čeští sólisté – dokazují, že základním předpokladem úspěchu každého kvalitního tria je dokonalá sólistická vybavenost hráčů. Na žádost pořadatelů čas od času kombinují svá triová vystoupení se sólovými skladbami, tak jak to odpovídá původní slavné tradici této komorní formace.

Cesta Smetanova tria je v poslední době lemována mimořádnými úspěchy. Je pravidelným hostem významných pódií doma (Pražské jaro, Janáčkův máj, Moravský podzim, Concentus Moraviae, Malostranské komorní slavnosti) a v zahraničí (Francie, Německo, Švýcarsko, Velká Británie, Itálie, Slovinsko, Chorvatsko, Japonsko, Brazílie, USA, Egypt).

Spolupracuje s předními dirigenty — Jiří Bělohlávek, Libor Pešek, John Axelrod, Michael Boder, Tomáš Hanus nebo Stanislav Vavřínek — a s domácími i zahraničními orchestry, z nichž jmenujme například Bamberger Symphoniker, Orchestra della Svizzera italiana Lugano, Orchestre National des Pays de la Loire, Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK, Pražská komorní filharmonie, Komorní filharmonie Pardubice nebo Moravská filharmonie Olomouc.

Smetanovo trio realizovalo celou řadu nahrávek u domácích a zahraničních společností, od roku 2000 pravidelně nahrává pro firmu Supraphon. Tato spolupráce přinesla celou řadu prestižních ocenění u nás i v zahraničí – např. CD s díly Smetany, Suka a Nováka (Supraphon 2005 získala prestižní ocenění francouzských časopisů Diapason a Le Monde de la musique. Nahrávka byla rovněž vybrána britským BBC Music Magazine jako nahrávka měsíce srpna 2005 v oblasti komorní hudby. Další nahrávka Smetanova tria, tentokrát díla A. Dvořáka (Supraphon 2006), byla opět oceněna BBC Music Magazine tentokrát jako nejlepší nahrávka měsíce září 2006, posléze obdržela cenu roku 2007 v oblasti komorní hudby BBC Music Magazine Chamber Award a rovněž získala nejprestižnější francouzské ocenění CD nahrávek Diapason d’Or. Nahrávka Čajkovského a Dvořáka (Supraphon 2008) obdržela cenu měsíce BBC Chamber recording of the month za prosinec 2008. V roce 2010 vydal Supraphon CD s díly Mendelssohna a Schuberta. Odborná kritika oceňuje „výjimečné sólistické kvality a brilantní techniku, dynamičnost hry, perfektnost souhry…” atd., mluví dokonce o „krevní spřízněnosti tří umělců…“

V červnu 2012 dokončilo Smetanovo trio další velký projekt – soubornou nahrávku trií Johannesa Brahmse, která vyšla u firmy Supraphon na podzim 2012.

Smetanovo trio se v poslední době několikrát vypravilo na zahraniční pódia - v prosinci minulého roku absolvovalo turné do Francie, kde pod vedením Johna Axelroda a za doprovodu Orchestre National des Pays de la Loire s bouřlivými ovacemi 7krát za sebou předneslo Beethovenův Trojkoncert pro 10 000 abonentů tohoto symfonického tělesa. V nedávné době bylo hostem  festivalů a koncertních řad Evropy - ve francouzském Cambrai, Chalonu, Nice a Aix en Provence, v anglickém Londýně a celé řadě dalších měst Velké Británie, v německém Mnichově, Würzburgu, Tübingenu, na festivalu Hohenloher Kultursommer, ale také v USA, Brazílii, Švýcarsku, Itálii a Egyptě.

V sezóně 2012-13 Smetanovo trio čekají další zájezdy do Mexika, USA, Kanady, Japonska, Jižní Koreje, Číny a řady evropských zemí.

Jiří Bárta

Jiří Bárta, přední violoncellista své generace, studoval u Josefa Chuchra a Mirko Škampy v Praze, Borise Pergamenščikova v Kolíně nad Rýnem a Eleonore Schoenfeld v Los Angeles. V roce 1991 obdržel cenu Europäische Förderpreis für Musik v Dráždanech a cenu Rostropovich-Hammerovu v Los Angeles. Spolupracuje s předními českými a mezinárodními orchestry jako jsou Česká filharmonie, Slovenská filharmonie, Royal Philhramonic Orchestra London, Royal Scottish National Orchestra, Royal Liverpool Philharmonic, Berliner Symphoniker a dirigenty jako Jiří Bělohlávek, Charles Dutoit, Libor Pešek, Gennadij Rozhdestvenski, Maxim Šostakovič, je pravidelně zván na přední festivaly a pódia mj. Barcelona, Berlín, Bratislava, Buenos Aires, Edinburgh, Istanbul, Los Angeles, Mnichov, Newport, New York, Paříž, Praha, Salzburg , Tokio, Londýn.

Jeho nahrávky u firmy Supraphon byly časopisem Harmonie dvakrát vyhodnoceny jako nejlepší ve svých kategoriích (Ceny Harmonie 1995, 1999), zahrnují kritiky ceněnou nahrávku všech Bachových violoncellových suit i Šostakovičových koncertů s dirigentem Maximem Šostakovičem a Pražskými symfoniky i oba koncerty Dvořákovy, A Dur (s klavíristou janem Čechem) a h moll (s Českou filharmonií a Jiřím Bělohlávkem). Bártovu disku s Kodályho sólovou sonátou udělil londýnský časopis The Grammophone „Editor´s Choice“ , do stejného výběru se dostalo i Bártovo poslední CD s violoncellovými koncerty Bohuslava Martinů, J.Foerstera a Jana Nováka za spolupráce Pražské komorní filharmonie a dirigenta Jakuba Hrůši. Jiří Bárta spolupracoval i s Magdalenou Koženou na jejím albu „Songs“ pro Deutsche Grammophon oceněném Gramophone Award v r. 2004.

Pro londýnský Hyperion natočil Jiří Bárta CD s violoncellovými sonátami Ignaaza Moschelese a Franze Hummela, zcela nedávno CD se sonátami Artura Rubinsteina (oboje s klavíristou Hamish Milne). S jazzovým kvartetem Milana Svobody spolupracoval na klasicko – jazzovém CD „Znamení Střelce“ (Lotos, nominováno na výroční ceny Akademie populární hudby a jazzu 2007).

V roce 2008 spoluzaložil Mezinárodní festival komorní hudby v Kutné Hoře, který se v krátké době stal nekonformním festivalem vrcholné úrovně.

Terezie Fialová

Terezie Fialová patří k nejtalentovanějším pianistům nastupující mladé generace. Pochází z brněnské hudební rodiny, v pěti letech začala hrát na klavír, o rok později na housle. V obou nástrojích se s úspěchem účastnila mezinárodních soutěží (Amadeus, Prague Junior Note, Virtuosi per musica di pianoforte), proto pokračovala ve studiu klavíru i houslí na Konzervatoři v Brně. Jako houslistka byla členkou mezinárodního orchestru mladých “The Young Sound Forum of Europe“, se kterým podnikla několik turné po významných koncertních pódiích (Konzerthaus Berlín, Suntory Hall Tokio ad.) a spolupracovala s umělci jako Christoph Altstaedt, Nicolas Altstaedt, Jean Efflam Bavouzet, Viviane Hagner, Nabil Shehata, Krysztof Penderecki ad. Nyní se věnuje hře na klavír a komorní hře.

Vystudovala pražskou AMU u prof. Ivana Klánského. Vzdělání si doplnila studijními pobyty na Hochschule für Musik Luzern ve Švýcarsku (I. Klánský, Guarneri Trio), na Hochschule für Musik Felix Mendelssohn Bartholdy v německém Lipsku ( M. Tomas), a taktéž účastí na mistrovských kurzech a masterclass u prof. Avo Kouyomdjiana, M. Huggse, H. Boeppla, J. Kalichsteina, M. Presslera aj. (Reichenau, Weikersheim, Leutkirch, Hamburg, Kalifornie ad.)

V současné době je studentkou kormoni hry na Hochschule für Musik und Theater v Hamburku ve třídě prof. Niklase Schmidta (Trio Fontenay). Je laureátka mezinárodních soutěží, např. Janáčkovy soutěže, Smetanovské soutěže, soutěže B. Martinů v Praze, Nueva Akropolis v Madridu, Val Tidone v Itálii, M. Yudiny v Petrohradě, Forbest Fest ve Skotsku, Ch. Hennena v Holansku, Lyceum Competition v Lausanne a dalších. Je držitelkou ceny Anny Hostomské. Jako sólistka vystupovala s českými i zahraničními orchestry pod taktovkou Ch. Olivieri - Munroe, C. H. Fontese, M. Machka, J. Kleckra aj.

Je vyhledávanou komorní hráčkou, spolupracuje s významnými hudebníky, např. houslisty R.Patočkou, J. Špačkem, Č. Pavlíkem, s violistkou K. Fialovou, violoncellistou P. Nouzovským, zpěvačkou S. Šaturovou, komorním ansamblem Gentlemen Singers, Českým filharmonickým sborem Brno aj. Je členkou klavírního tria Eben Trio (původně Puella trio), s nímž natočila dvě CD, které jsou skvěle hodnoceny českou i zahraniční kritikou. CD věnované Petru Ebenovi k nedožitým 80.narozeninám (2009) získalo hned dvě prestižní ceny. „Recording of the Month“ na Musicweb International v Londýně a „IRR Outstanding“ na International Record Review.

Koncertovala ve většině států Evropy, v USA, a Japonsku, a na mnoha významných festivalových pódiích, př. Moravský Podzim, Pražské Jaro, Talentinum, Hudební slavnosti Emy Destinové, Meclenburg Vorpomenn v Německu, Flaneries Reim ve Francii, P.Casals Festival ve Španělsku, a mnoho dalších.

Komorní soubory La Folia a Estrella

připravuje se

Jan Simon

Jan Simon začal hrát na klavír v sedmi letech pod vedením svého otce, hudebního skladatele a dirigenta Ladislava Simona. Po absolutoriu na pražské konzervatoři ve třídě Valentiny Kameníkové pokračoval ve studiích na pražské hudební fakultě AMU, kterou absolvoval pod vedením Ivana Moravce. Své vzdělání doplnil roční stáží v Curychu u klavíristy Homera Francesche a dvouletým studiem v německém Lübecku u Jamese Tocca. Po ukončení studia začal Jan Simon na Vysoké hudební kole v Lübecku sám vyučovat.

Během svých studií za pedagogického vedení prof.Valentiny Kameníkové se úspěšně zúčastnil řady klavírních soutěží. Vítězství v národní Chopinově soutěži a Interpretační soutěži Ministerstva kultury bylo dobrým odrazovým můstkem pro úspěšná vystoupení v mezinárodních soutěžích. Po zisku laureátských titulů v soutěži Pražského jara, Chopinově soutěži na Mallorce a ocenění na soutěži Williama Kappela v USA završil své působení na mezinárodních soutěžních pódiích ziskem bronzové medaile v soutěži Královny Alžběty v Bruselu, a to pod vedením prof. Ivana Moravce. Jan Simon vystupuje pravidelně s renomovanými orchestry jako např. BBC Symphony Orchestra London, Baltimore Symphony Orchestra, Česká filharmonie, Orchester der Beethovenhalle Bonn, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Moskevští sólisté, Slovenská filharmonie, Pražská komorní filharmonie, FOK nebo Taipei City Symphony Orchestra. Spolupracuje s dirigenty Vladimírem Válkem, Jiřím Bělohlávkem, Marcem Soustrotem, Tadeuszem Strugalou, Ondrejem Lenárdem, Davidem Robertsonem, Liborem Peškem, Martinem Turnovským, Ole Kristianem Ruudem, Gaetanem Delogu, Leošem Svárovským a dalšími. Koncertní vystoupení zavedla Jana Simona do většiny evropských zemí, USA, Kanady, Mexika, Austrálie, Egypta, Japonska, do Číny a na Tchaj-wan, jakož i na pódia prestižních festivalů: Schleswig-Holstein Musik Festival, Pražské jaro, Bratislavské hudobné slavnosti, Mitte Europa ad.

Jako komorní partner spolupracuje zejména s violoncellistou W. E. Schmidtem, vystupoval společně s Josefem Sukem, Václavem Hudečkem a některými dalšími instrumentalisty. Jan Simon nahrává pro gramofonové firmy Supraphon, BMG Ariola, Radioservis, Clarton. V roce 1996 získal za svou nahrávku Schulhoffových klavírních koncertů (společně se SOČRem a Vladimírem Válkem) Cannes Classical Award 95 na veletrhu gramofonového průmyslu MIDEM ve Francii. Jako nejmladší instrumentalista v historii Českého rozhlasu získal v roce 1994 statutární titul sólisty této instituce.

Kromě svých uměleckých aktivit působí Jan Simon od roku 2001 také jako správní ředitel Symfonického orchestru Českého rozhlasu.

Vilém Veverka

Vilém Veverka je jedním z nejrespektovanějších českých hobojistů. Absolvoval Pražskou konzervatoř (F.X.Thuri) a Akademii múzických umění v Praze (L.Séquardtová), navštěvoval kurzy významného francouzského hobojisty Jean-Louis Capezzaliho.

Zásadní impuls v jeho uměleckém rozvoji však přineslo účinkování v Gustav Mahler Jugendorchester a následné studium u předního německého hobojisty Dominika Wollenwebera na Hochschule für Musik Hanns Eisler v Berlíně, na které navázal dvouletým účinkováním v proslulé Berlínské filharmonii (Karajan Stiftung). Dalších podnětů se mu dostalo od špičkových zahraničních hobojistů, jakými jsou Albrecht Mayer, Hansjörg Schellenberger, Maurice Bourgue či Heinz Holliger. Nastoupená cesta vyvrcholila triumfem v jedné z nejprestižnějších hobojových soutěží – Tokyo /Sony Music Foundation (2003).

Jako sólista vystupuje s významnými českými orchestry, např. s Pražskou komorní filharmonií, Filharmonií Brno, FOK, SOČR ad., ze zahraničních orchestrů pak jmenujme Tokyo Philharmonic Orchestra, Bayerisches Kammerorchester či Budafok Orchestra Budapest. Nahrál a v českých premiérách provedl řadu náročných skladeb druhé poloviny 20. Století (Bennet, Berio, Britten, Yun, Zimmermann, Rihm), včetně koncertu Marka Kopelenta „A few Minutes with an Oboist“. Je sólistou Filharmonie Brno, zakládajícím členem „PhilHarmonia Octet Prague – a New Approach Ensemble“ a oficiálním hráčem firmy Buffet-Crampon France. V roce 2009 mu vyšlo společně s Kateřinou Englichovou (harfa) a Ivem Kahánkem (klavír) debutové CD „Risonanza“ u Supraphonu, v témže roce sólová nahrávka Martinů Hobojového koncertu u vydavatelství Arco Diva.

HOSTÉ KONCERTŮ

Naše pozvání na Setkání v Atriu přijali spisovatelka Jana Šrámková, herec Martin Myšička, psycholog Jeroným Klimeš, prof. Jiří Hlaváč, básník Jonáš Hájek, tanečnice Nataša Novotná, spisovatelka Radka Denemarková, překladatelka Jitka Jílková, herečka Klára Cibulková a další vážené osobnosti.